مراقبت از پوست

چرا باید بخور گرم انجام دهیم؟

مزایای بخور گرم برای پوست

بخور گرم برای پوست صورت

با توجه به اینکه زیبایی و حفظ سلامت پوست یکی از دغدغه های اصلی انسان امروزی است، و از طرفی مسائل اقتصادی این امر را مشکل می کند، افراد به دنبال راه های کم هزینه تر برای این مهم هستند. یکی از روش های حفظ زیبایی و سلامت، استفاده از انواع دستگاه های بخور گرم و سرد می باشد. برای بخور سرد قطعا به دستگاه نیاز داریم اما انواع روش های بخور صورت با بخار گرم وجود دارد، که به راحتی می توان آن را در خونه انجام داد.

در این مقاله سعی بر آن است که مزایا و معایب بخور گرم و انواع روش های بخور صورت برای شما شرح داده شود.

فواید بخور گرم صورت

بخور پوست صورت با بخار گرم و انواع رایحه ها، یک روش ارزان مراقبت پوستی می باشد. که به راحتی می توان در منزل انجام داد. مزایای بخور گرم پوست صورت به شرح زیر می باشد:

پاکسازی عمیق پوست صورت

مهمترین و اولین مزیت بخور گرم، باعث بازسازی منافذ پوست و پاک سازی عمیق پوست صورت می گردد. با این روش هر نوع آلودگی از سطح پوست پاک می گردد.

پاکسازی جوش های سرسیاه

با استفاده از بخور گرمف پوست صورت نرم شده و جوش های سرسیاه خیلی راحت تر، تخلیه می شوند. این امر به ویژه برای نوجوانان که به جوش های جوانی مبتلا می گردند، بسیار کمک کننده است.

افزایش گردش خون

بخار گرم باعث افزایش گردش خون، گشاد شدن رگ ها و تعریق پوست می گردد. با این ترتیب اکسیژن رسانی و دفع سموم زائد راحت تر و سریع تر انجام می شود. پوست تغذیه شده و روشن می گردد.

کاهش جوش و آکنه به وسیله بخور گرم

به وسیله بخار گرم، سلول های مرده و باکتری های ایجاد کننده آکنه از پوست پاک می شوند. در نتیجه سبوم اضافه از پوست خارج شده و عوامل بستن منافذ باز و به وجود آمدن آکنه از پوست پاک شده و پوستی سالم و صاف ایجاد می شود.

آبرسانی پوست

بخور صورت چه به صورت گرم چه به صورت سرد، پوست را به صورت طبیعی آبرسانی و مرطوب می کند.

افزایش جذب اکتیوهای پوستی

به علت اینکه بخور باعث افزایش جریان خون و نفوذپذیری می گردد، جذب کرم ها و سرم های پوستی افزایش می یابد. و کارایی محصولات مراقبت پوستی بهتر می گردد.

خاصیت آرامش بخشی بخور گرم

بخور گرم را می توان با انواع عصاره ها و رایحه های آرامش بخش ترکیب کرد. این ترکیب حس خوشایند و ارامش بخشی به پوست و روحیه فرد می دهد. و از طرفی پوست درخشان تر و شفاف تر می گردد.

روش ارزان مراقبت پوستی

یکی از مزایای بخور گرم این است که به راحتی و با وسایل اندک می تان آن را در منزل انجام داد. و نیازی به صرف هزینه های بالای محصولات مراقبت پوستی یا سالن های زیبایی نیست.

نکته درمانی: بغیر از مصارف زیبایی، بخور گرم برای موارد زیر نیز بسیار موثر می باشد و راه های هوایی را باز کرده و تنفس را راحت می کند.

سرماخوردگی

آنفولانزا

عفونت سینوسی (سینوزیت عفونی)

برونشیت

آلرژی بینی

احساس درد در سر

گرفتگی بینی

تحریک گلو

مشکلات تنفسی ناشی از گرفتگی راه هوایی

مجرای بینی خشک یا تحریک شده

سرفه

مدت زمان انجام بخور گرم

از آنجایی که بخور گرم باعث باز شدن منافذ پوست می گردد، به هیچ وجه آن را هر روز انجام ندهید. زیرا باعث بروز و یا افزایش جوش و آکنه می گردد. بهترین زمان بخور صورت، هنگام غروب و هفته ای یک الی دوبار و هر بار 10 الی 15 دقیقه می باشد. بعد از آن می توانید از انواع سرم های پوستی صورت استفاده نمایید.

روش درست بخور دادن صورت

برای انجام بخور صورت، یک سری مراحل را باید رعایت کرد، تا بهترین نتیجه را گرفت:

ابتدا صورت خود را تمیز کنید و هر گونه آلودگی و لوازم آرایشی را پاک کنید.

مقداری آب بنوشید.

به منبع تولید بخار کمی عصاره ی آرامش بخش مانند بابونه یا اسطوخودوس اضافه نمایید.

برای اینکه دچار سوختگی با بخار نشوید حتما فاصله ایمن 10 تا 15 سانتی را از منبع بخار رعایت نمایید.

حتما چشمان خود را هنگام بخور گرفتن، ببنید تا دچار سوختگی و تحریک نگردند.

حتما با استفاده از یک حوله ضخیم بر روی سرتان و اطراف منبع بخار، بخار را درون فضایی محبوس نمایید.

هنگام بخور کشیدن نفس عمیق بکشید، زیرا بخور گرم برای ریه و تنفس بسیار مفید است.

10 الی 15 دقیقه بخور بگیرید. سپس صبر کنید تا در هوای آزاد صورتتان خشک شود. به هیچ وجه از دستمال یا حوله برای خشک کردن استفاده نکنید. ممکن است صورت ملتهب شود.

بعد از بخور صورت از کرم یا سرم های پوستی مناسب پوست خود استفاده نمایید.

همچنین بهترین زمان استفاده از میکرودرم خانگی یا اسکراب و ماسک، بعد از بخور گرم می باشد.

بعد از استفاده کرم و سرم خود و جذب آن ها، از بخور سرد استفاده نمایید تا منافذ باز پوستتان بسته شده و التهاب و قرمزی ناشی از بخور گرم کم شود.

اگر نیاز یه مرطوب کننده داشتید، در مرحله آخر استفاده کنید.

انواع روش های بخور صورت

بخور با ظرف آب جوش

بخور گرم با حوله

بخور به وسیله دستگاه های بخارساز

بخور گرم با ظرف آب جوش

بخور با بخار آب در دسترس ترین و راحت ترین روش نوع بخور است که می توان آن را در هر جایی انجام داد. کافی است اجازه دهید مقداری آب درون ظرفی بر روی شعله به جوش بیاید. اجازه دهید کمی خنک شود و به دمای قابل تحمل برای شما برسد. یک حوله روی سرتان بیاندازید. به نحوی که مقداری از آن بر روی سرتان و مقداری روی ظرف قرار گیرد. حالا کی صورت را در مقابل بخار گرم بگیرید. کمی تنفس کنید و بعد حوله را کنار بزنید. چند بار این کار را انجام دهید. میتوانید انواع عصاره‌ها یا گیاهان مفید برای پوست صورتتان را هم به آب اضافه کنید.

بخور گرم با حوله

یک حوله دست و صورت را درون ظرف آب جوش خیس کرده و آن را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. حوله باید با آب گرم نم دار باشد. روی یک صندلی نشسته یا دراز بکشید. حوله را روی تمام صورت به غیر از بینی قرار دهید. می توانید گوشه های حوله را جمع کره و روی پیشانی به هم برسانید. به مدت 15 الی 20 دقیقه در همین حالت بمانید.

استفاده از دستگاه‌های برقی بخور برای بخور گرم صورت

استفاده از دستگاه بخارساز یک انتخاب بسیار عالی برای افرادی است که راحتی گزینه اول آن ها می باشد. دیگر نیازی به جوشاندن آب نیست. آب را در دستگاه بریزید و آن را روشن کنید. به راحتی بخور بگیرید.

دستگاه های بخور گرم بر دو نوع تکنولوژی تبخیری و اولتراسونیک، بخار تولید می کنند. بخار حاصل دمای بالاتری نسبت به دمای محیط دارد. با استفاده از هر دو نوع این دستگاه ها، می توان رطوبت محیز را هم فراهم نمود.

همچنین دستگاه های اولتراسونیک دو منظوره در بازار وجود دارد که می تواند بخار گرم و سرد را برای شما تولید کند.

خواندن مقاله 13 فایده بخور سرد برای پوست صورت و بدن

 

نکته مهم: قبل از استفاده از بخور صورت چه به صورت سرد، چه به صورت گرم، پوست صورت را به صورت کامل تمیز کنید. حتما از تونر برای پاکسازی منافذ پوست کمک بگیرید.

معایب بخور گرم

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از بخور گرم پیش بیاید سوختگی ناشی از حرارت بالای بخار آب می باشد. بنابراین بهتر است همیشه مراقب فاصله صورت از منبع بخار و مدت زمان انجام آن باشید. همچنین اگر پوستی با قرمزی مزمن دارید یا پوستتان به هر دلیلی ملتهب شده است، در این مدت بخور گرم نگیرید. زیرا باعث گشاد شدن رگ ها و افزایش قرمزی و التهاب خواهد شد.

+

۳ دیدگاه در “چرا باید بخور گرم انجام دهیم؟

  1. شقایق گفت:

    سلام بخور سرد بهتره یا بخور گرم ؟؟

    1. naartiti گفت:

      سلام و درود دوست عزیز
      با توجه به اینک هر کدام کارایی و فواید خودشان را دارند و مورد استفاده قار می گیرند، نمیتوان گفت کدام بهتر است. به عنوان مثال بخور گرم برای باز گردن منافذ و تخلیه سموم پوست مورد استفاده قرار میگیرد و بخور سرد برای بستن منافذ باز پوست.بنابراین به شما تصیه می کنیم هر دو مقاله را مطالعه نمایید تا با توجه به نیازتان از بخار سرد و یا گرم استفاده نمایید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *