مراقبت از مو

دلایل خشکی مو چیست و چه درمانی دارد؟

عوامل خشکی مو چیست؟ درمان خشکی مو

چه چیزی باعث خشکی مو می شود؟

دستان خود را لای موهایتان می کنید. احساس موهای کاه مانند، خشک و خشن. چرا موهای من اینقدر خشک و شکننده هستند؟

اگر خشکی مو همان چیزی است که هر بار که موهایتان را لمس می کنید احساس می کنید. و نمی توانید توضیح دهید که این خشکی از کجا می آید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. بهتر بفهمید که چرا موهایتان خشک هستند، دلایل خشکی موهایتان چیست و راهنمایی کنیم.

چرا موهای من خشک است؟

علیت خشکی مو چیست؟ چه درمانی دارد؟

ممکن است این سوال را از خود بپرسید که کمبود چه ویتامینی باعث خشکی مو می شود؟ یا بهترین درمان برای خشکی مو چیست؟ همه دلایل خشکی مو در یک کلمه خلاصه می شود، از دست دادن رطوبت و در نتیجه آسیب به مو.

هر رشته مو دارای یک لایه محافظ به نام کوتیکول است. کوتیکول در واقع یک لایه حفاظتی مو است که نه تنها از مو در برابر آسیب محافظت می کند.، بلکه به حفظ رطوبت در موها کمک می کند تا مرطوب، نرم و صاف شوند. مانند سقف خانه که داخل خانه را از عوامل بیرونی حفاظت می کند.

کوتیکول یا لایه بیرونی مو ممکن است در اثر عوامل خارجی مانند آب و هوا آسیب ببیند. آسیب مو می تواند ناشی از حالت دادن بیش از حد به وسیله سشوار یا صاف کننده مو.، استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب و عادات بد مراقبت از مو باشد. استرس و یا ضعف بدنی هم می تواند بر وضعیت سلامت مو تأثیر بگذارد. تمامی این عوامل می تواند باعث شکستن و جدا شدن کوتیکول شده و باعث می شود که رطوبت مو از دست برود و زبری و خشکی مو پیدا می شود.

هنگامی که کوتیکول مو سالم است، موها صاف، براق و درخشان است. اما هنگامی که کوتیکول می شکند و از بین می رود، مو کدر، خشک و زبر می شود. در این حالت مو دچار موخوره و دو شاخه شدن می شود.

عوامل خشکی مو

عوامل محیطی

در طول ماه های تابستان، گرما و سطح اشعه ماوراء بنفش خورشید به اوج خود می رسد، در نتیجه موها را تحت فشار زیادی قرار می دهند. رطوبت را از مو خارج کرده و رنگدانه های موجود در مو که برای فیلتر تابش نور لازم است، تجزیه می کند. به این ترتیب موها به شدت خشک شده و کوتیکول آن آسیب می بیند.

همچنین افرادی که در تابستان زیاد شنا می کنند، دچار خشکی موی بیشتری می شوند. آب شور دریا و یا اثرات کلر عامل موثر در خشکی مو می باشد.

روتین مراقبت از مو

خشکی مو

استفاده مکرر از رنگ مو، دکلره و استفاده از مواد صاف کننده و فر کننده دائمی به ساختار کوتیکول مو آسیب رسانده و موجب خشکی مو می گردد. این فرآیند های شیمیایی، موها را ضعیف می کند، رنگدانه‌ های مو را می‌شکنند و کوتیکول‌ ها را متورم می‌کنند و ظاهری خشک و آسیب‌ دیده را به وجود می‌ آورند.

همچنین، دمای بالای ابزارهای حالت دهنده حرارتی باعث از دست دادن آب مو ها شده که باعث ظاهر و احساس خشکی مو ها می شود. هنگام استفاده از اتوی صاف کننده مو در واقع جوشاندن آب داخل مو می باشد. این آب برای خروج کوتیکول مو را سوراخ کرده و همین سوراخ های ریز باعث ترک خوردن و شکستن کوتیکول می شود. آب از دست رفته موجب خشک و سخت شدن مو می گردد. استفاده از سشوار در دمای بالا همین حالت را برای مو ایجاد می کند.

استفاده از محصولات مراقبت از موی نا مناسب نیز باعث آسیب رساندن به مو می شود. مواد شیمیایی موجود در انواع شامپو و ماسک موی نامرغوب، موجب آسیب رساندن به کوتیکول مو می شود. آن را ضعیف و خشک کرده و در نهایت موجب خشکی مو می گردد.

خرید نرم کننده مو آلیتیمیت ریپیر هیریکس اوریفلیم

انواع مو و نقش آن در خشکی مو

موهای مجعد به دلیل خمیدگی های طبیعی در ساختار آن، به ویژه در نوک آن، مستعد خشکی است. به دلیل فرم ساختاری موهای مجعد، روغن‌ های طبیعی ترشح شده از پوست سر به سختی از ساقه مو عبور می‌کنند، بنابراین انتهای موها به ‌ویژه خشک می‌شوند.

همچنین، با افزایش سن، پوست سر روغن‌ های طبیعی کمتری تولید می‌کند که به نوبه خود باعث می‌شود مو ها خشک ‌تر شوند. زیرا ریشه‌ ها در زیر پوست سر قرار دارند. شاید نتوان جلوی روند پیری و افزایش سن را گرفت، اما می توان با استفاده از شامپو و نرم کننده های مناسب موهای خشک را آبرسانی و تغذیه کرد.

درمان خشکی مو

اکنون که دلایل خشکی موهای خود را شناسایی کرده اید، به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بتوان با تغییرات کوچک موهای سالم و نرم تری داشت.

یافتن مشکلات سلامتی زمینه ای

اگر تمام مراحل و گام های لازم برای رفع خشکی را انجام داده اید، اما هنوز با تارهای خشک و شکننده دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که کمی عمیق‌ تر بگردید. به پزشک متخصص مراجعه کرده تا ببینید آیا یک مشکل اساسی سلامتی وجود دارد یا خیر.

اختلالات تیروئید، بی اشتهایی عصبی، بیماری های ژنتیکی، کمبود کلسیم یا عدم تعادل هورمونی می تواند موجب خشکی مو و ضعیف تر شدن مو گردد. پزشک شما بهترین گزینه برای حل این مشکل است.

بیشتر بدانیم: پیشگیری و درمان موخوره

 

نحوه مراقبت از موی خشک

استفاده درست و اصولی از وسایل آرایشی برقی

بهترین راه خشک کردن مو، استفاده از جریان طبیعی هواست. اما اگر فرصت این کار را ندارید، کمی آب مو را با حوله خشک کنید. یک حوله نازک بر روی موهای خود انداخته و با استفاده از باد گرم سشوار به صورت غیر مستقیم آن را خشک کنید. در آخر با استفاده از باد سرد سشوار دمای مو را پایین بیاورید. این گونه آسیب کمتری به موها وارد می کنید.

ب هیچ وجه موی خیس را اتو نکشید.

استفاده از شامپو و نرم کننده مطابق نوع مو

اینکه موی سر شما نازک است یا زبر و مجعد، انتخاب و خرید شامپو و ماسک موی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. قطعا بایستی برای موی سبک از نرم کننده ها و شامپوهای سبک استفاده کرد. این در حالی است که موهای زبر و آسیب دیده مواد سنگین و مواد غذایی را راحت تر جذب می کنند.

همیشه در حمام از نرم کننده استفاده نمایید. انواع مختلف شامپو به دلیل وجود سولفات و انواع مواد پاک کننده دیگر، سطح مو را خشک می کنند. استفاده از نرم کننده باعث از بین رفتن خشکی ناشی از این مواد پاک کننده می شود. در نتیجه آسیب بسیار کمتری به موها وارد می شود.

طیف وسیعی از شامپو، نرم کننده و ماسک موهای فری سولفات وجود دارد که همراه انواع روغن های آرگان، نارگیل یا جوجوبا و یا سایر روغن های مفید برای مو، در بازار وجود دارد که می توانید آن را خریداری نمایید. توجه کنید از انواع بدون سولفات استفاده نمایید.

انواع شامپو های اوریفلیم با قدرت ترمیم کنندگی بالا و ترکیبات مفید برای مو، بعد از استفاده در مدت زمان کوتاه، نرمی و لطافت را به موهای شما بر میگرداند. شامپو ترمیم کننده هیریکس اوریفلیم، بهترین شامپو برای موهای خشک و آسیب دیده است.

استفاده از ماسک مو یک تا دوبار در هفته

استفاده از ماسک مو برای درمان خشکی مو

همانطور که در روتین پوست از انواع ماسک های روزانه و یا هفته ای استفاده می نمایید. برای مراقبت از مو نیز، به ماسک های مغذی و رطوبت رسان عمیق احتیاج هست. توجه کنید که از ماسک های فری سولفات یا SLS Free استفاده نمایید. بگذارید بر روی موها چند دقیقه بمانند سپس مو را آبکشی نمایید.

استفاده از روغن های گیاهی

بعد از حمام هنگامی که آب موها را گرفته و هنوز کمی نم دارد، مقداری از انواع روغن های مفید گیاهی را که از فروشگاه های معتبر تهیه کرده اید، به ساقه و نوک موها بزنید.

مشاهده و خرید روغن مو گیاهی اصل

 

در مقابل نور خورشید از موهای خود محافظت کنید

همانطور که بدون استفاده از ضدآفتاب های دارای SPF زیر نور آفتاب دراز نمی کشید، باید موهای خود را در برابر نور خورشید حفاظت کنید. بایستی از تماس مستقیم آفتاب به مدت طولانی و یا بادهای گرم و سرد شدید موها را حفاظت کنید.

تغییر رژیم غذایی برای رفع خشکی مو

حتما در رژیم غذایی خود، از انواع آنتی اکسیدان و امگا 3 استفاده نمایید. تا موهایی درخشان و سالم داشته باشید. مانند ماهی، کلم بروکلی، صدف، لوبیا قرمز، گوجه فرنگی.

استفاده از مکمل های دارویی و ویتامین ها

علت خشکی مو کمبود چه ویتامینی است؟

استفاده از ویتامین های A، C، و بیوتین و آهن، به درخشندگی و سلامت مو کمک بسیاری می کنند.

 

منبع +

۳ دیدگاه در “دلایل خشکی مو چیست و چه درمانی دارد؟

  1. فاطمه سلیمانی گفت:

    tnx for your attention

  2. آیسان گفت:

    سلام، میشه لطفا برای رفع خشکی مو، یک شامپو و نرم کننده معرفی کنید
    با تشکر

    1. naartiti گفت:

      سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      برای رفع خشکی و شکنندگی مو، شما می توانید از شامو هیریکس و نرم کننده موی هیریکس اوریفلیم استفاده نمایید.مناسب انواع مو بوده، موها را نرم و لطیف می نماید. همچنین با توجه به مواد مغذی ارگانیک موجود در ترکیبات این شامپو، موها را تقویت و تغذیه کرده و استقامت آن را بالا می برد.آن را آبرسانی کرده و در نهایت موهایی سالم و درخشان به شما هدیه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *